måndag 2 augusti 2010

Cupcakes

I kväll fick jag för mig att jag skulle baka cupcakes. Dessa är verkligen underbart goda!

Banancupcakes med chokladfrosting (ca 16 st)

Du behöver:

125 g rumsvarmt smör
175 g socker
2 ägg
2 stora bananer
2 msk uppkokad mjölk
1 tsk bikarbonat
225 g vetemjöl
1 tsk bakpulver

Frosting:

150 g philadelphiaost
90 g rumsvarmt smör
7,5 dl florsocker
1,5 tsk vaniljsocker
0,75 dl kakao
1,5 msk varmt kaffe

Gör så här:

Vispa smör och socker ljust och luftigt. Tillsätt äggen ett i taget och vispa. Mosa bananerna och tillsätt dem och vispa. Värm mjölk i micron tills den kokar. Tillsätt bikarbonat och rör så det löser sig. Häll detta i smeten och vispa igen. Blanda mjöl och bakpulver i en djup tallrik och tillsätt detta i smeten. Vispa så att allt blandas ordentligt. Klicka ut smeten i formar med hjälp av två skedar. Grädda mitt i ugnen 180 grader i ca 18-20 minuter.

Under tiden förbereder man frostingen. Blanda allt till en jämn och fin chokladsmet. När cupcakesen har svalnad breds frostingen på ovanpå med en kniv. Därefter är det fritt fram för dekoration. Här använde jag jordgubbsströssel. Till påsk hade jag på små påskägg. Det är bara låta fantasin flöda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar